loading...

سئو سامان

فعالیت های تجاری و امور صادرات مراحل مختلفی داشته و امور گمرکی از مهم ترین ارکان آن است. مشابه این امور در واردات کالا نیز وجود دارد. واردات کالا به کشور در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. روند تر

سئو بازدید : 63 سه شنبه 01 تیر 1400 نظرات (0)

فعالیت های تجاری و امور صادرات مراحل مختلفی داشته و امور گمرکی از مهم ترین ارکان آن است. مشابه این امور در واردات کالا نیز وجود دارد. واردات کالا به کشور در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. روند ترخیص کالا از گمرک نیز مراحل چندگانه و مسیرهای مختلفی دارد. 

امروزه فرآیند ترخیص کالا توسط بسیاری از شرکت ها انجام می شود. روند ترخیص انواع بار از گمرک برای برخی شرکت‌ها امری ساده و آسان است. درحالیکه برای برخی افراد این کار ها را از سخت ترین بخش های تجاری محسوب می شود. در ادامه به بررسی امور ترخیص کالا و موارد مربوط به آن می پردازیم. 

شما می توانید علاوه بر سپردن ترخیص بار خود به شرکت گیتی رسان کالا، با شرکت در کلاس های آموزش بازرگانی گیتی رسان کالا، کار ترخیص بار خود را انجام دهید.

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

مجوز ورود یا صدور کالا به یک کشور و مجموعه اقدامات مربوط به آن، فرآیند ترخیص کالا از گمرک را تشکیل می‌دهند. گمرک به عنوان محل اصلی ترخیص بار شناخته می شود. کالاها پس از ورود و طی برخی مراحل، مجوز لازم برای خروج یا ورود از کشور را اخذ می‌کنند. 

برخی تجار و بازرگانان به تنهایی به انجام کلیه این امور می پردازند. اما برخی افراد انجام تمام این امور را به نمایندگی پذیرفته و درمقابل دستمزد خود را دریافت می کنند. به این افراد اصطلاحا “ترخیص کار” گفته شده که در ادامه این مقاله به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. 

مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک همانند ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی مراحلی داشته و همگی باید گام به گام انجام شود. همانطور که اشاره شد، امروزه ترخیص انواع بار و کالا توسط برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل صورت می‌گیرد. توجه داشته باشید برای ترخیص بارتان شما می بایست مراحلی را که در ادامه برای تان ذکر می کنیم را پشت سر بگذارید.

۱. ثبت اظهار از طریق سامانه گمرکی

هنگام ورود کالا به گمرک، مراحل مربوط به ترخیص آن انجام می شود. نخستین گام در ترخیص کالا، مربوط به ثبت اطلاعات در سیستم گمرک و تکمیل اظهارنامه واردات است. امروزه اغلب گمرکات کشور به سامانهEPL مجهز بوده و مرحله اول از طریق این سامانه و به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. 

از همین جهت نیازی به انجام امور مربوط به اظهار کالا به صورت حضوری نخواهد بود. مطابق با دستورالعمل سایت رسمی اداره گمرک اداره جمهوری اسلامی، اظهارنامه باید به گمرک تحویل داده‌ شود. اظهارکننده کالا نیز باید تمام اطلاعات مربوطه را در سایت وارد کند. 

اسناد لازم برای اظهار کالا جهت واردات قطعی

اسناد موردنیاز جهت واردات قطعی، باید توسط “مالک کالا یا نماینده وی” تهیه شود. شرح این اسناد و مدارک به شرح زیر است. 

  • اظهارنامه مربوط به واردات قطعی 
  • کپی از کارت بازرگانی معتبر 
  • قبض انبار 
  • بارنامه 
  • ترخیصیه 
  • گواهی مبدا 
  • فاکتور مربوط به خرید کالا 
  • پرفورما 
  • مجوز مربوط به ثبت سفارش 
  • بیمه نامه های گمرکی 
  • پروانه بهره برداری 
  • کاتالوگ و بروشور 
  • مجوزهای قانونی
  • ارائه وکالتنامه رسمی 
  • پروانه صادراتی (درصورت انجام امور واردات در مقابل صادرات) 

۲. دریافت کوتاژ در دایره هنگام احراز هویت و تعیین مسیر:

دومین مرحله در فرآیند ترخیص، مربوط به “احراز هویت و اظهار کالا” می شود. دایره فنی گمرک ابتدا اسناد دریافتی را بررسی می کند. پس از انجام بررسی های لازم و تایید آن ها، شماره ثبت یا کوتاژ درج می شود. کوتاژ به معنای ثبت اظهارنامه مربوط به واردات یا صادرات کالا در گمرک است. 

هر اظهارنامه ثبت‌شده شماره ای اختصاصی داشته که به آن کوتاژ گفته می شود. پس از اخذ شماره کوتاژ اظهارنامه مهر و موم می گردد. در گمرک به دلیل کمبود نیرو و صرفه جویی در وقت، از سیستم مدیریت ریسک در سه مسیر استفاده می شود. تعیین مسیر از طریق سیستم کامپیوتری با توجه به عوامل خاصی صورت می گیرد. 

این مراحل شامل “درصد ماخذ حقوق ورودی، نوع کالا، اعتبار صاحب کالا و اظهارکننده” می شود. انتخاب هریک از مسیرهای سه گانه سبز، زرد و قرمز کاملا شانسی و تصادفی خواهد بود. درنتیجه، دریافت کوتاژ در دایره هنگام احراز هویت دومین مرحله در ترخیص از گمرک است. 

۳. ارزیابی و کنترل کالا

در ادامه فرآیند ترخیص گمرکی، مسیری برای کنترل و ارزیابی کالا تعیین می شود. درصورت قرارگیری در مسیرهای زرد یا قرمز، محموله نیازمند کنترل خواهد بود. بنابراین، محموله موردنظر باز شده و توسط ارزیاب گمرک با اسناد مطابقت داده می شود. پس از اتمام موفقیت‌آمیز این مراحل و درصورت عدم وجود مشکل، کالا از زوایای دیگر مورد بررسی قرار می گیرد. 

۴.دریافت مجوزهای لازم:

مرحله چهارم در ترخیص از گمرک، اخذ مجوزهای لازم است. در این مرحله مجوزهای لازم و ارائه شده توسط سیستم و کارشناس، باید تکمیل شود. استاندارد، بهداشت، قرنطینه، تجهیزات پزشکی و غیره نیازمند اخذ مجوزهای لازم خواهند بود. 

۵. بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس:

در این مرحله کارشناس سرویس به بررسی تطبیق کالا و تعرفه ها با اسناد می پردازد. به علاوه، کارشناس مربوط به سرویس به اسناد و الزامات مربوطه نظارت می کند. رئیس سرویس نیز امضاها را بررسی، تایید آن را نهایی و مجوز تایید توسط وی صادر می شود. 

۶. پرداخت هزینه به صندوق و صدور سند ترخیص:

در این مرحله، هزینه تعیین‌شده توسط گمرک از صاحب کالا دریافت می شود. صاحب کالا هزینه های مربوط به ترخیص را از طریق فیش نقدی به حساب گمرک واریز می کند. پس از پرداخت، فیش را دریافت کرده و پروانه سبز گمرکی برای وی صادر می شود. پروانه سبز در گمرک صادر شده و به معنای اتمام عملیات ارزیابی است. در این مرحله صاحب کالا پس از تسویه گمرک، مقدمات خروج کالای خود از گمرک را فراهم می کند. 

۷. انبارداری و اجازه بارگیری:

پس از انجام تمام مراحل فوق، گمرک مجوز بارگیری کالا را صادر می کند. در این مرحله مبلغی از صاحب کالا توسط مسئول نگهداری بار دریافت می شود. محاسبه مبلغ انبارداری در گمرکات مختلف، متفاوت است. این مبلغ شامل تخلیه، بارگیری، بیمه و غیره شده که با توجه به حجم و ارزش کالا محاسبه می گردد. 

۸.خروج بار از گمرک:

در مرحله آخر از ترخیص نمودن کالا از گمرک، دریافت بیجک انبار از انباردار گمرک است. بیجک انبار پس از بررسی پروانه سبز مربوط به گمرک و مهر درب خروج صادر می شود. این علامت نشان دهنده تحویل کالا به صاحب آن بوده و اجازه خرج به آن داده شده است. 

خدمات ترخیص کالا از گمرک توسط مجموعه گیتی رسان کالا

شرکت گیتی رسان کالا با بیش از 17سال تجربه کاری، امور مربوط به ترخیص کالا در گمرک را انجام می‌دهد. این شرکت در زمینه‌ حمل‌ونقل هوایی فعالیت کرده و کلیه امور مربوط به ترخیص توسط GRK انجام می شود.

  • ارائه مشاوره در امور گمرکی و بازرگانی 
  • تهیه و تنظیم مدارک امور بازرگانی و بانکی 
  • ترخیص فوری کالا از گمرک در مدت زمان کوتاه (یک روزه)
  • بیمه کالا و خدمات بازرسی 
  • ثبت سفارش انواع کالا و بارهای تجاری 
  • حمل انواع کالای ترخیص شده به سراسر کشور 
  • پیگیری تمام امور گمرکی (تخلیه، بارگیری، انبارداری، جابه‌جایی و توزیع کالا) 
  • انجام صفر تا صد مراحل خرید کالا 

هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه ترخیص از گمرک شامل مبالغ اخذ شده در پروسه عملیات گمرکی می شود. هزینه‌های گمرکی شامل باربری، انبارداری، تخلیه، صفافی، تعرفه آزمایشگاهی و غیره شده که توسط صاحب کالا پرداخت می گردد. تمام این هزینه ها به صورت مجزا از حقوق ورودی دریافت خواهند شد. 

اطلاع از هزینه مربوط به ترخیص شدن از گمرک بسیار حائز اهمیت است. در برخی موارد بازرگانان به دلیل کمبود بودجه، از ترخیص کالا اجتناب می کنند. درحالیکه نگهداری کالا در مدت زمان طولانی موجب افزایش هزینه های نگهداری آن می شود. به‌همین‌دلیل پیش از ورود به امور واردات و صادرات، از هزینه‌های لازم جهت ترخیص کالا از گمرک مطلع شوید. 

هزینه ترخیص و کلیه هزینه های مرتبط با واردات، در تمام گمرکات کشور یکسان است. این هزینه ها مطابق با قانون گمرک جمهوری اسلامی ایران اخذ می شود. بخشی از هزینه های گمرک به بخش دولتی و بخش دیگر آن مخصوص بخش های خصوصی است. جهت ترخیص و تحویل کالا پرداخت تمام این هزینه ها الزامی خواهد بود. به طور کلی تمام هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل موارد زیر می شود. 

  • حقوق گمرکی 
  • سود بازرگانی 
  • هزینه های انبارداری 
  • ارزش سیف کالا 
  • هزینه بیمه 
  • مالیات بر ارزش افزوده 

بهترین شرکت ترخیص کالا از گمرک

شرکت های ترخیص کالا وظیفه ترخیص محموله های وارداتی یا صادراتی از کشور را به عهده دارند. اطمینان از رعایت کلیه مقررات، قوانین و کلیه الزامات قانونی از جمله وظایف آن ها است. به‌علاوه، کلیه اقدامات مربوط به مالیات، هزینه‌ها، اسناد و مدارک توسط بهترین شرکت های ترخیص کالا از گمرک انجام می‌شود. به منظور انتخاب یک شرکت حمل و نقل و ترخیص کننده معتبر موارد زیر را درنظر داشته باشید. 

  • میزان تجربه و قدمت فعالیت های شرکت 
  • تسلط به کلیه مراحل مربوط به ترخیص کالا 
  • آشنایی با قوانین و تخلفات گمرکی 
  • شفافیت و پاسخگویی به مشتریان 
  • و …

شرکت گیتی رسان کالا یکی از گروه های معتبر و باتجربه در این زمینه است. کلیه امور بازرگانی اعم از حمل، ترخیص کالا، صادرات و واردات، ثبت سفارش و غیره توسط این شرکت انجام می‌شود. شرکت GRK به عنوان ترخیص کار گمرک نیز بوده و این کار را در مدت زمان کوتاه انجام می دهد. 

ترخیص کار گمرک کیست؟

ترخیص کار در قبال قرارداد کتبی یا شفاهی با صاحب‌بار، تشریفات گمرکی در یکی از گمرکات کشور را انجام می‌دهد. وظیفه ترخیص کار خروج بار یا کالای واردشده به گمرک مقصد اعلام شده است. تمام وظایف فوق به عوامل متعددی وابسته خواهد بود. تجربه ترخیص کار در انجام پروژه های ترخیص از اهمیت بالایی برخوردار است. ترخیص کارهای باتجربه و بهره‌ مند از اطلاعات بالا موجب کاهش هزینه‌ها و‌ انجام امور سریع گمرکی می‌شوند. 

وظایف ترخیص کار گمرک

“کاهش زمان، هزینه و اخذ مجوزهای قانونی” از جمله وظایف اصلی ترخیص کار گمرک است. ترخیص کار تمام امور مربوط به ورود کالا پیش از ورود را با صاحب کالا هماهنگ می کند. اخذ مجوز ثبت سفارش واردات کالا از جمله مهم ترین وظایف ترخیص کار گمرک است. 

مطابق با قانون گمرک جمهوری اسلامی ایران، کالا پیش از اخذ مجوز ثبت سفارش حق ورود به کشور را نخواهدداشت. واردکننده کالا پس از دریافت مجوز از مراکز مربوطه، امکان واردات کالا به کشور را خواهد داشت. عدم آشنایی با قوانین ورود کالا به کشور، هزینه های هنگفتی را متحمل واردکننده می کند. 

نقش ترخیص کار مشاوره پیش از واردات کالا بوده و از ضررهای احتمالی جلوگیری می کند. ترخیص کار و صاحب کالا باید از مجوز ثبت سفارش و سایر مجوزها آگاهی داشته باشند. تمامی مجوزها با توجه به نوع کالا متفاوت خواهد بود. ترخیص کار باتجربه، در اخذ مجوز سریع و کم هزینه کمک خواهد کرد. 

سامانه ترخیص کالا از گمرک

سامانه جامع مدیریت و خدمات پس از ترخیص با عنوان ترخیص کالا از گمرک نیز شناخته می شود. این سامانه دولتی بوده و جهت تسهیل خدمات انبارداری و ترخیص کالا طراحی شده است. جهت مدیریت ترخیص، برخی از مشخصات ترخیص را وارد خواهید کرد. اطلاعات مربوط به ترخیص کالا از گمرک در این سامانه نگهداری و ثبت می شود. 

هنگام مراجعه به سایت با دو گزینه مواجه خواهید شد. نخستین گزینه به منظور ثبت نام در این سامانه مهیا شده است. درصورت عدم ثبت‌نام در این سامانه، با انتخاب این گزینه و واردکردن اطلاعات از خدمات آن بهره‌مند خواهید شد. گزینه بعدی مربوط به ویرایش اطلاعات بوده و امکان ویرایش مشخصات مربوط به کالا را فراهم می کند. با انجام تمام این مراحل، در روند واردات کالا با مشکلی مواجه نخواهید شد. 

نحوه ثبت نام در سامانه ترخیص کالا از گمرک

  • ارزیابی کدملی صاحب بار 
  • درج اطلاعات هویتی صاحب بار 
  • درج اطلاعات و مشخصات واحد 

پس از ورود اطلاعات در سامانه، نمایی کلی در آخر فرآیند نشان داده می شود. درصورت درست بودن اطلاعات نمایش داده شده آن را تایید کنید. تمام موارد فوق جهت ترخیص کالا، توسط ترخیص کار گمرک انجام می شود. 

جمع بندی نهایی

 

ترخیص کالا از گمرک در سال ۱۴۰۰ نیز همانند گذشته خواهد بود. ترخیص کالا از گمرک مطابق با قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام می شود. روند انجام تمام مراحل نیز توسط ترخیص کار گمرک صورت خواهد گرفت. بهترین شرکت ترخیص کالا و سامانه جامع مدیریت بار نیز را در این مقاله شرح دادیم. شرکت حمل و نقل بین المللی گیتی رسان کالا با سال ها تجربه در زمینه ترخیص آماده انجام کلیه مراحل ترخیص برای شما می باشد. با ما در ارتباط باشید.

منبع: مقاله ترخیص کالا از گمرک گیتی کالا رسان

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 81
  • بازدید ماه : 216
  • بازدید سال : 1,051
  • بازدید کلی : 3,426